Dutch Harvest

Eerste Nederlandse hennepthee

De leden van de Hemp Collective timmeren zelf ook aardig aan de weg als het gaat om het ontwikkelen van hennepproducten. Zo ook Esther. De Crowdfunding campagne van haar geheel uit Nederland afkomstige hennepthee is inmiddels met groot succes afgerond.

Het aantal hennepproducten van Hollandse bodem blijft groeien. Nu komt daar dus ook de thee bij van mede-oprichtster van de Hemp Collective, Esther Molenwijk. De thee wordt gemaakt van de bladeren van vezelhennep. De bladeren die Esther gebruikt komen van ‘s lands grootste verbouwer en verwerker van hennep Dun Agro in Oude Pekela. Dun bleek al een oogstmachine te hebben gebouwd die het blad apart van de plant oogst. Dat wordt nu gebruikt om er het medicinale bestanddeel ‘CBD’ uit te extraheren, dat een snelle opkomst maakt in vooral de VS. Van het blad is echter ook een lekkere thee te maken, zoals dat in verschillende landen al gebeurt. De twee besloten dit jaar het hennepblad te gaan verwerken tot een echte Nederlandse thee: Dutch Harvest.

Op 14 juli 2015 werd een crowdfunding campagne gestart om het productieproces van de thee voor te financieren. Middels voorverkoop moest geld opgehaald worden voor onder meer het drogen van het blad, het maken van de verpakking en het inpakken door een sociale werkplaats. Ook wilde Esther kruiden inkopen zodat er naast de pure hennep variant ook drie smaakmelanges konden worden gemaakt. Deze melanges zijn samengesteld door theesommelier Karlijn Dapper, winnares van het Dutch Tea Championship 2015.

Na een spannende maand waarin veel werk is verzet, is de campagne met groot succes afgesloten. 205 enthousiastelingen hebben gezamenlijk ruim 15.000 euro ingelegd om de oogst waar te maken. Er blijkt dus ook een markt te zijn voor Nederlandse hennepthee. In ruil voor de financiering kon de ‘crowd’ kiezen tussen pakken thee, een high tea, of een (bedrijfs-) presentatie over hennep. Wie de enorme hennep planten eens van dichtbij wil zien kon ook deelnemen aan het oogstfeest, dat op 22 augustus in Oude Pekela plaatsvond.

Verschillende (landelijke) media hebben aandacht aan de campagne besteed. Zo stond er onder meer een artikel in de Telegraaf, een reportage in Trouw en een artikel op RTL Nieuws.

Bij een duurzaam product hoort een duurzame verpakking. Speciaal voor Dutch Harvest gaan drie Nederlandse verpakkingsbedrijven een primeur aan: een composteerbare blokzak mét folie barrière tegen licht en lucht en een venster om de thee te tonen. Duurzame papierproducent PaperWise levert ongebleekt papier dat gemaakt is van landbouwafval en Bio4Pack levert een folie op basis van cellulose. Verpakkingsbedrijf Cor Rijken zal deze materialen verlijmen, bedrukken en tot blokzakken maken.

www.dutchharvest.org